onsdag 5 september 2012

Den om rutiner

Var och varannan morgon kommer mormor ner till oss och hämtar sonen, eftersom jag inte kan lämna på Fritids och samtidigt hinna i tid till skolan. Varje gång tar allt mycket längre tid och varje gång blir mormodern stressad.
Men det är svårt att gå från två stycken som har koll och sina rutiner, till att bli tre som ska iväg samtidigt och har sina egna rutiner! Vilka de är, är ju det vi håller på att klargöra nu. Inom loppet av ett par minuter går vi från att vara Minifamiljen på två, till en ny arbetsgrupp på tre och det kan vara en stor omställning.

I skolan läser vi just nu om dynamik i arbetsgrupper och hur vi bildar effektiva team. Mor, jag skulle vilja säga att vi är på steg två i vår gruppmognadsprocess just nu! Där man börjar leta lite roller, struktur, spelregler men fortfarande är inte alla överens.
Men det blir vi!

För att få in rutin på något, måste man upprepa ett beteende i 21 dagar... Jag är bara på Skoldag 8, vi har alltså en lång väg kvar att gå innan vi kan säga att vi har rutin på våra morgonmöten!

Men en annan rutin jag tänkt bli bättre på är matlagnings/matätningsrutinen! Jag är skitkass på att äta! Jag är bra i köket, men att äta... Jag älskar mat, missförstå mig rätt, men att tex laga mat åt en person är något av det tråkigaste jag vet! Att jag sen haft ätstörningar sedan 1990 kan ju kanske göra sitt till problemet också.

Men, Singelmamman ska skärpa sig! Så igår hade vi kolja i saffranssås, tack vare ett supererbjudande från en hemlevererad matkasse! Till och med sonen bad om mer (ris och sås, fisken kunde kvitta tyckte han!)

Så, mitt nya delmål:
Hitta mina/våra rutiner and stick to them!!

1 kommentar:

  1. Heja dig!♥ Tycker du är så tuff vännen och jag hejar på dig hela vägen. Och delmål tycker jag låter som en strålande idé. Rom byggdes ju inte på en dag.

    Är också övertygad om att ni kommer att få ihop logistik och finna de gemensamma rutinerna. Ge och ta och tålamod är guld värt.

    Lycka till nu med studierna och njut, för även om det kan vara jobbigt och intensivt med studier så är det ju också vansinnigt roligt, inspirerande och stimulerande. :)

    Kram Lotta

    SvaraRadera